• Home
  • Bestuur
    • Nieuws van het bestuur
    • Huishoudelijk reglement
    • Statuten
    • Verwerking persoonsgegevens (AVG)
  • Tuinnieuws
    • Insectentuin
    • Flora en Fauna
    • interviews met tuiniers
    • Tips en Tops
    • Weerbericht
  • Recepten
  • Uitleen gereedschap en materiaal
  • Agenda
  • Archief
    • Archief 2016
  • Contact
  • Downloads
  • Media
Tuinvereniging Ons Genoegen - Zwolle Zuid

Huishoudelijk  Reglement

​Huishoudelijk Reglement ZVT Ons Genoegen.

Dit Huishoudelijk Reglement is, inclusief de toelichting in 9 voetnoten,vastgesteld in de Algemene Leden Vergadering van 15 maart 2011.


Lidmaatschap 

Artikel 1
a.  
Het lidmaatschap van de vereniging gaat in na ondertekening van de huurovereenkomst door de huurder /ster  en verhuurster voor het huren van een tuin. 
b.  Aanmelding als lid gebeurt bij de 2e secretaris (zie Art. 4 lid c). Namens de vereniging tekent hij / zij de huurovereenkomst. 
c.  Genoemde overeenkomst geldt eerst voor een jaar. Heeft huurder /ster er in dat jaar blijk gegeven van onbehoorlijk gebruik van zijn of haar tuin, dan wordt de overeenkomst niet verlengd. Dit ter beoordeling van het bestuur.
d.  Zijn alle tuinen bezet dan komt wie een tuin wil huren op de wachtlijst. Komen tuinen beschikbaar, dan wordt bij uitgifte de volgorde van de wachtlijst aangehouden. Hiervan kan alleen worden afgeweken als de eerst gegadigde de aangeboden tuin niet wil hebben. 
e.  Wie feitelijk een tuin voor een lid onderhoudt en verzorgt, kan daarmee op geen enkele wijze claimen in aanmerking te komen voor deze tuin, mocht die vrij komen.
f.  Leden hebben de mogelijkheid desgewenst naar een andere tuin te verhuizen. Wensen dien omtrent moeten ze bij de 2e secretaris kenbaar maken welke deze dan wanneer er tuinen vrijkomen prioriteit geeft boven die van aspirant leden.
g.  Voor ex-leden is het mogelijk als begunstiger bij de vereniging betrokken te blijven (zie Statuten Art. 7).  

Artikel 2. 
a.  
Bij toewijzing van de tuin verplicht het lid zich de contributie en borgsom te betalen. Na ontvangst van de verschuldigde bedragen wordt een sleutel van het toegangshek verstrekt, plus een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging.
b.  Het lidmaatschap kan om verschillende redenen eindigen. Van de kant van een lid eindigt het bij overlijden of door opzegging (vgl. Art. 6 van de Statuten, lid 1a, b. en lid 2). Ook van de kant van het bestuur kan het lidmaatschap worden beëindigd, en wel door opzegging of ontzetting (vgl. Statuten Art. 6: lid 1c, d, en lid 3 en 4).   
c.  Bij beëindiging van het lidmaatschap dient de tuin in goede orde te worden achtergelaten, zulks ter beoordeling van het bestuur. Afhankelijk hiervan beslist het over teruggave van de borgsom. Eigendommen dienen te worden meegenomen en de sleutel van het toegangshek moet ingeleverd worden. 
d.  Het verenigingsjaar komt overeen met het kalenderjaar. Opzegging van de tuin moet schriftelijk, en dat uiterlijk voor 1 november. 
e.  Adreswijzing dient een lid zo spoedig mogelijk door te geven aan de 2e secretaris.
f.  Een lid dat gedurende het jaar ophoudt met tuinieren en daarom zijn of haar lidmaatschap opzegt, kan geen aanspraak maken op restitutie van contributie.

Bestuur 

Artikel 3.
a.  
Het bestuur bestaat uit 7 leden (vgl. Statuten Art. 9 lid 1): voorzitter, 1e secretaris, penningmeester, 2e secretaris, coördinator tuinopzicht, coördinator algemeen tuin- en materieelonderhoud en coördinator persoonlijke aandacht voor leden.
b.  Het bestuur stelt een rooster van aftreden op; voorzitter, secretaris en penningmeester treden daarin nooit tegelijk af; aftredende bestuursleden zijn direct herkiesbaar.
c.  Met minimaal twee leden van het dagelijks bestuur is het bestuur bevoegd vertegenwoordigd (zie Art. 11 lid 2 Statuten). 
d.  Samen met de 1e secretaris en de penningmeester vormt de voorzitter het dagelijks bestuur (zie Art 9 lid 2b van de Statuten); alleen de laatste wordt als zodanig ook gekozen door de algemene ledenvergadering (zie Art. 9 lid 2a van de Statuten).
e.  Een ander lid kan als plaatsvanger van een lid van het dagelijks bestuur optreden als dit verhinderd is zijn functie uit te oefenen; is deze verhindering van langere duur, dan kan het bestuur een ander verenigingslid vragen de functie waar te nemen tot aan de eerstkomende algemene ledenvergadering.
f.  De bestuursvergaderingen zijn openbaar, mits het bestuur anders oordeelt. 
g.  De voorzitter geeft leiding aan het bestuur: hij leidt de bestuursvergaderingen en de algemene leden vergadering en ziet toe op de uitvoering van genomen besluiten en naleving van de statuten en het huishoudelijk reglement.
h.  De 1e secretaris voert de correspondentie en bewaart hiervan de stukken alsmede ook bestuursinterne notities en berichtgevingen; zijn / haar taak is het eveneens de agenda van de bestuursvergaderingen en algemene ledenvergadering te maken en voor te bereiden; van deze vergadering maakt hij / zij een verslag; over het afgelopen verenigingsjaar maakt  hij /zij een jaarverslag voor de algemene ledenvergadering. 
i.  de 2e secretaris houdt de ledenlijst bij en geeft de tuinen uit.
j.  de penningmeester doet de financiën van de vereniging: hij / zij zorgt voor het binnenkomen van de inkomsten en het doen van betalingen en doet hiervan boekhouding; het bestuur kan controle hierop vragen; jaarlijks legt hij /zij hiervan aan de algemene ledenvergadering verantwoording af en maakt hiervoor een financieel jaarverslag.
k.  de coördinator tuinopzicht heeft bestuurlijk de leiding bij het toezicht op het gebruik van de tuinen overeen-komstig het doel waarvoor ze zijn verhuurd; 
l.  de coördinator algemeen tuin- en materieelonderhoud zorgt ervoor dat leden bij toerbeurt algemeen onderhoud plegen op het complex; tevens is het zijn / haar taak er zorg voor te dragen dat het materieel van de vereniging waarvan leden gebruik kunnen maken, in goede staat verkeert.
m.  de coördinator persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat leden in vreugdevolle en verdrietige situaties een blijk van medeleven van de vereniging ontvangen. 

Geldmiddelen

Artikel 4.
a.  Van de jaarlijkse contributie moet betaald worden: de pachtsom van het tuincomplex en verenigingskosten. De hoogte van de contributie is dus afhankelijk van de hoogte van deze twee. De contributie wordt geheven naar rato van het aantal gehuurde vierkante meters tuin.
b.  De contributie is bij vooruitbetaling verschuldigd binnen vier weken na ontvangst van de haar betreffende nota; voor een schriftelijke aanmaning na het verstrijken van deze termijn wordt € 7, - administratiekosten in rekening gebracht; mocht na weer vier weken nog niet zijn betaald, dan volgt een 2e schriftelijke aanmaning; hiervoor wordt  € 10, - in rekening gebracht; indien 2 weken hierna nog niet is betaald, kan het bestuur een lid het lidmaatschap opzeggen tegen het einde van het verenigingsjaar (zie Art. 6 lid 3 van de Statuten); kosten gemaakt om van een lid het verschuldigde bedrag binnen te krijgen, kan de vereniging op dit lid ver-halen.
c.  De penningmeester is verplicht wat hij of zij meer in kas heeft dan € 500, - te storten op de bankrekening van de vereniging.   

Financiële controle


Artikel 5.
Een kascommissie zoals voorzien en bedoeld in de Artikelen 15 lid 1 t/m 7 van de Statuten voert financiële controle uit. Externe hulp kan ze hierbij inroepen (zie Art. 15, lid 5 van de Statuten). 


Algemene Ledenvergaderingen.


Artikel 6.
a.  
Uitnodigingen voor de algemene ledenvergadering worden tenminste 7 dagen voor de vergadering verzonden (zie Art. 16 lid 3 van de Statuten)  aan het huisadres van de leden. Ook via hun e-mail adres kunnen leden uitgenodigd worden. 
b.  Elk lid heeft het recht voor de algemene ledenvergadering kwesties te agenderen; punten voor de agenda moeten tenminste drie dagen voor de algemene ledenvergadering schriftelijk bij de 1e secretaris worden ingediend en met redenen worden omkleed.
c.  Op elke geldige ledenvergadering (zie Art. 12, 16 lid 1, 2, en 3) kunnen besluiten met absolute meerderheid van de uitgebrachte stemmen worden genomen, tenzij door de Statuten anders bepaald (zie Art. 9 lid 3 en Art. 17 lid 3).
d.  Wie mag stemmen en hoe er gestemd kan worden bepalen de Statuten (vgl. Art 13 van de Statuten). 
e.  Bij vacatures in het bestuur kunnen voor benoeming daarin kandidaten hiervoor naast het bestuur ook door stemgerechtigde leden worden voorgedragen; dit moet schriftelijk gebeuren bij de 1e secretaris tenminste drie dagen voor de algemene leden vergadering. 
f.  Het bestuur kan tussen twee algemene vergaderingen in ontstane vacatures in het bestuur opvullen; deze tussentijdse benoemingen moeten door de eerstvolgende algemene ledenvergadering bekrachtigd worden. 
g.  Het verslag van de laatstgehouden algemene ledenvergadering wordt leden binnen zes weken na de vergadering toegezonden.
h.  Alleen als de meerderheid van de leden daarom vraagt is de voorzitter verplicht een lid over hetzelfde onderwerp meer dan twee keer het woord te geven; 
i.  De voorzitter kan een lid dat in de vergadering met wat hij / zij zegt de orde verstoort, het woord ontnemen en eventueel hem of haar het recht ontzeggen de vergadering verder bij te wonen; tevens kan de voorzitter de vergadering schorsen en na overleg met andere bestuursleden besluiten de vergadering te verdagen.

Bestuursvergaderingen.


Artikel 7.
a.  
Bestuursvergaderingen worden gehouden zo vaak als het dagelijks bestuur nodig acht, doch minstens zes keer per jaar met een tussenpoos van twee maanden; de bestuursleden krijgen voor de bestuursvergaderingen van de secretaris van tevoren de agenda toegezonden; deze geldt als uitnodiging voor de vergadering.
b.  het verslag van een bestuursvergadering dient binnen twee weken na de vergadering de leden van het bestuur bezorgd te zijn; het dient voor de eerstvolgende bestuursvergadering geagendeerd te worden en na bespreking met verwerking van eventuele op- en aanmerkingen vastgesteld en goedgekeurd te worden.
c.  Om een extra bestuursvergadering kan met redenen omkleed worden gevraagd door tenminste 2 leden van het bestuur. 
d.  De bestuursvergadering kan alleen besluiten nemen als tenminste de helft plus één van de leden van het bestuur aanwezig is, tenzij reeds het nemen van een bepaald besluit moest worden uitgesteld omdat dit quorum niet gehaald werd.
e.  het dagelijks bestuur beoordeelt of beslissingen spoed vragen en kan die dan ook eventueel nemen.

Bepalingen omtrent de tuin.

Artikel 8.
a.  Ieder lid is verplicht minimaal 3 uur per jaar beschikbaar te zijn voor het plegen van algemene onderhoudswerkzaamheden op het tuincomplex, zulks in overleg en op aanwijzingen van het bestuur. Leden van 70 jaar en ouder zijn van deze verplichting vrijgesteld.
b.  De gehuurde tuin mag uitsluitend gebruik worden voor het telen van tuingewassen in de breedste zin voor consumptie of sier zonder het hebben hierbij van enig extern noch intern commercieel oogmerk; bij overtreding van deze bepaling kan een lid per direct zijn of haar tuin ontnomen worden.
c.  Toegestaan is bomen en heesters te planten; deze moeten echter geplant worden 1 meter uit de erfafscheiding en ze mogen niet hoger worden dan ongeveer 3 meter; bij opzegging van het lidmaatschap dienen bo-men en heesters, tenzij de nieuwe huurder hen wil overnemen, gerooid te worden; het bestuur kan dit laten doen op kosten van het vertrekkende of vertrokken lid als die dit niet zelf heeft gedaan of laten doen. 
d.  De uitgifte, verdeling of onderverdeling of samenvoeging van tuinen geschiedt uitsluitend door het bestuur; leden kunnen bij het bestuur een schriftelijk verzoek indienen tot onderlinge ruil of verandering van tuin.
e.  De reguliere perceelgroottes van de tuinen zijn: 1 are, 1,5 are, 2 are en 2,5 are; alleen bij de laatste beide perceelgroottes kan gesplitst worden mits er wat betreft de percelen van 2 are geen schuur op staat; een irreguliere grootte heeft een proeftuin; deze is ongeveer een halve are groot en wordt voor slechts een jaar uitgegeven; verlenging met nog een jaar is mogelijk; daarna stopt het experiment en is het ófwel mogelijk een tuin van reguliere grootte te huren, ófwel er dient gestopt te worden met tuinieren omdat het resultaat daarvan naar het oordeel van het bestuur geen vertrouwen geeft dat op een reguliere tuin met succes verder kan worden getuinierd.
f.  De oppervlaktes van de tuinen kunnen in het veld gemeten zowel naar boven als beneden 10 % afwijken. 
g.  Met de wachtlijst als uitgangspunt hangt daadwerkelijke toewijzing van een tuin af van wat er aan tuinen vrijkomt en van de wensen van het aspirant tuinlid.
h.  In principe kan een lid niet meer dan één tuin huren; blijven tuinen onverhuurd, dan kan het bestuur beslissen hiervan af te wijken en toe te staan voor één jaar een tuin erbij te huren; heeft een lid reeds meer tuinen in huur en houdt hij of zij op met tuinieren, dan geldt weer de oorspronkelijke perceelindeling; 
i.  De tuinen grenzen allen aan een sloot en hebben een voortuintje. Het voortuintje en de walkant vanwaar deze schuin begint af te lopen, worden niet gehuurd. Beide moeten wel door leden onderhouden worden alsmede de ‘eigen’ helft van het pad. Wat de walkant betreft strekt dit onderhoud zich uit tot onder aan het talud en voor binnensloten tot het midden van de sloot.
j.  Voor de tuinen is op 75 cm vanaf het pad een beukenheg geplant. De huurder dient deze heg op een hoogte   van maximaal 75 cm en een breedte van maximaal 50 cm bij te knippen. De nummers op de paaltjes moeten   hierbij zichtbaar blijven.          
k.  Leden wier tuin ligt aan één van de binnensloten hebben de plicht jaarlijks hun stuk sloot op te schonen. Dit moet uiterlijk voor 1 november gebeurd zijn.
l.  Deze leden moeten ook toestaan dat bij het uitbaggeren van de sloot (één keer in de vijf jaar) het slib bij hen op de walkant wordt gelegd. Leden hebben geen uitbaggeringplicht, maar dienen wel het slib zelf te verwerken of af te voeren.
m.  Bij het telen van aardappelen mag overeenkomstig wat de wet hierover bepaalt slechts één keer in de drie jaar op het hetzelfde stuk grond verbouwd worden. Een afwijkend teeltplan (b.v. één keer in de vier jaar rouleren) moet aan het bestuur bekend zijn.
n.  Van de tuinen groter dan 1 are mag maximaal 20 m² een andere besteding dan voor groen hebben; voor tuinen van 1 are geldt een maximum van 10 m². Een kas geldt als groenbesteding. De berging mag maximaal 7,5 m² zijn.  
o.  Van de tuinen mag maximaal 20 % gazon zijn.
p.  De toiletten dienen gebruikt te worden op een wijze overeenkomstig waarvoor ze bedoeld zijn.
q.  Gereedschappen en materieel dienen na gebruik schoon en in goede staat weer op de plaats in of achter de loods waar ze horen, teruggebracht te worden.      

Verbodsbepalingen omtrent de tuin. 

Artikel 9. 

a.  De walkant moet in de lengterichting op het hele tuincomplex vrij begaanbaar zijn. Een strook 75 cm vanaf de bovenkant van het talud moet daarom vrij van obstakels zijn. 
b.  Wat betreft bestrijdingsmiddelen tegen plantenziektes en ander ongerief mogen leden niet handelen in strijd met wat hierover wettelijk is bepaald.
c.  Leden dienen er zorg voor te dragen dat bij gebruik van spuit- en stuifmiddelen op eigen tuin deze niet overwaaien naar belendende tuinen.  
d.  In het talud mogen geen trapje, bordessen of dergelijke worden aangebracht. 
e.  De teelt van hennepplanten (cannabis) is verboden; wie dit verbod overtreedt kan per direct van zijn of haar tuin gezet worden.
f.  Kinderen is het niet toegestaan elders dan op de tuin van de ouder(s) te spelen. 
g.  Leden mogen de eigen tuin niet dan met toestemming van het bestuur aan anderen in médegebruik geven. De medegebruiker kan hieraan geen rechten ontlenen. Eveneens is toestemming van het bestuur nodig als leden tijdelijk de eigen tuin door anderen laten verzorgen. 
h.  Het verbranden van loof en overige tuinresten op eigen tuin is niet toegestaan.
i.  Loof van nachtschades (aardappelen, tomaten, aubergine e.d.) mag i.v.m. ziekten niet op de tuinen blijven en dient zo spoedig mogelijk na oogsting van de vruchten te worden afgevoerd. 
j.  Mest mag niet anders dan alleen in een daarvoor door het bestuur aangegeven periode worden aangevoerd.
k.  Mest mag niet aan paden of sloten worden opgeslagen en dient te worden afgedekt.
l.  Het houden van een barbecue op eigen tuin is niet toegestaan. 
m.  Het water uit de kranen mag niet anders dan (direct of indirect) als drinkwater gebruikt worden.
n.  Van de elektra-aansluiting mag niet anders dan met toestemming van het bestuur gebruik worden gemaakt. 
o.  Op het complex door de vereniging ten algemene nutte op een diepte van 50 à 60 cm aangelegde drainage-buizen en leidingen van aan- en afvoer mogen door leden door wier tuinen ze lopen niet beschadigd worden.
p.  De hoogte van de tuinafscheidingen van welke aard ook mogen niet hoger zijn dan 70 cm. Met wederzijds goedvinden van de huurders van aan elkaar grenzende tuinen kan hiervan afgeweken worden.
q.  Honden mogen niet vrij rondlopen op het complex.
r.  In de voortuinen mogen uit veiligheidsoverwegingen en vanwege de bereikbaarheid van noodhulpdiensten geen obstakels worden geplaatst. Alleen planten tot een hoogte van 75 cm zijn toegestaan.
s.  In wat aan infrastructuur op het complex werd aangelegd (paden, afrasteringen, bermen, wateruit- en inlopen, toegangshekjes, hagen en wat dies meer zij) mogen leden geen veranderingen aanbrengen, hetzij dan met uitdrukkelijke toestemming van het bestuur.
t.  Sloten mogen niet afgesloten of door gaas doorsneden worden.
u.  Afval mag nergens op het complex zelf, noch bij de ingang ervan gedeponeerd worden.
v.  Sloten mogen niet gebruikt worden om wat op eigen tuin overbodig is geworden, kwijt te raken. 
w.  Het is leden niet toegestaan eigener beweging tuinen van anderen te betreden. 
x.  Leden is verboden afrasteringen, grenspalen, piketten e.d. ter afbakening van eigen tuin, te verbreken of te verplaatsen.
y.  Leden mogen geen mededelingen doen of reclame maken op de mededelingsborden of anderszins op het complex, hetzij dan met toestemming van het bestuur. 
z.  Leden is niet toegestaan bonenstokken, palen en ander opgaand materiaal na 1 november op de tuin te laten staan, behoudens als het bestuur hiervoor toestemming heeft gegeven.   
aa.  Leden is verboden vermijdbare geluidsoverlast te veroorzaken.
bb.  Niet toegestaan is motorpompen te gebruiken tussen 10.00 uur en 18.00 uur en tussen zonsondergang en 7.00 uur s’ morgens. Verder zijn leden ook op eigen tuin gehouden aan wat de wet hierover bepaalt. 
cc.  Leden is verboden pluim- en kleinvee op eigen tuin te houden. 
dd.  Het houden van bijen is niet toegestaan, behalve dan met schriftelijke toestemming van het bestuur dat echter reden kan hebben te vinden die toestemming te moeten intrekken. 
ee.  Leden is het verboden materieel van de vereniging mee te nemen om buiten het complex te gaan gebruiken. 
ff.  Leden is niet toegestaan waterputten of pompen te slaan. Wat alleen mag is dat minstens 0,75 meter uit het talud een pomp geplaatst wordt die uit de sloot water haalt.      

Bouwwerken en bouwsels. 

Artikel 10. 
a.  Het bouwen van bergingen en kassen op het achtererfgebied van ons tuincomplex kan zonder bouwvergunning van de gemeente. 
b.  Wie een tuin heeft op het voorerfgebied, moet voor deze bouw wel vergunning hebben van de gemeente. Het volgende dient hierbij in acht genomen te worden:
- de vergunning moet via het bestuur van de vereniging worden aangevraagd dat in dezen adviserende bevoegdheid heeft naar de gemeente toe.
- aanvragen voor bergingen die conform het zestal standaardtypen welke voldoen aan de eisen voor de vergunning, zullen door het bestuur zondermeer ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd.
- voor de aanvragen voor kassen geldt hetzelfde; hiervoor zijn twee standaardtypes om zich naar te richten.
- waar de aanvraag afwijkt van wat hier de standaard is, toetst het bestuur die op zijn eigen merites en voorziet hem al dan niet van een advies richting de gemeente.
- de legeskosten van de vergunning komen voor rekening van het lid dat de vergunning aanvraagt. 

​c.  Bij de bouw zelf van een berging of kas geldt ongeacht of hiervoor wel of niet een vergunning nodig is het        volgende: 
- er dient ter goedkeuring van de bouw aan het bestuur een bouwplan (getekend op schaal en locatie; vgl. hieronder aandachtstreepje 6) te worden voorgelegd.
- bergingen en kassen waarvoor geen vergunning van de gemeente nodig is, dienen aan dezelfde eisen            voldoen als die waarvoor wel een vergunning nodig (vgl. Art. 10, sub b, aandachtstreepje 2 en 3)  
- er mag alleen gebouwd worden op een tuin groter dan 1 are.
-berging en kas mogen maximaal een oppervlakte van 10 % van het gehuurde perceel beslaan met een maximum aan kasgrootte van 10 m² en bergingsgrootte van 7,5 m². 
-de berging dient aan beide kanten goten voor de afvoer van het hemelwater te hebben; van de opvang van dit water mag op het belendende perceel geen overlast ondervonden worden.
-de bergingen en kassen moet geplaatst worden op of binnen de 2 aangegeven rooilijnen welke respectievelijk liggen op 2.00 meter uit het verharde pad en 75 cm uit de perceelscheiding.
-materiaal dat wettelijk verboden is, mag bij de bouw van een kas of berging niet gebruikt worden.
-deuren van bergingen mogen niet aan kant van het gemeenschappelijke pad aangebracht worden; wat betreft nok- en gevelhoogte en kleur dienen de voorschriften gevolgd te worden. Het bestuur is gerechtigd bouwwerken die niet aan de voorschriften voldoen, of anders niet overeenkomstig hetgeen waar het bestuur toestemming voor heeft gegeven zijn gebouwd, op kosten van de eigenaar te laten afbreken of te verplaatsen. 

d.  De voorgaand genoemde bouwwerken moeten tot genoegen van het bestuur worden onderhouden.  ​De kleur van de bergingen is groen of bruin. De kozijnen van de ramen en de deur mogen wit of in de kleur van de berging geverfd worden.
e.  Waar bergingen en kassen ook een recreatieve functie hebben, mag daarvan slechts in het bijzijn van de leden zelf van zonsopgang tot één uur na zonsondergang gebruik gemaakt worden.
f. Bij  beëindiging van het lidmaatschap dienen opstallen voor het einde van het verenigingsjaar of bij ontzetting uit het lidmaatschap zo spoedig mogelijk na bekrachtiging daarvan door de Algemene Ledenvergadering, te worden verwijderd, tenzij de nieuwe huurder bereid is hen over te nemen.   Van elke overdracht dient het bestuur dan door beide partijen schriftelijk in kennis te worden gesteld. Een bouwsel mag alleen vrij van asbest  ter overname worden aangeboden.  Bezitters van een berging met asbesthoudend materiaal dienen dit uiterlijk voor 1 januari 2022 te hebben verwijderd.  Wat betreft de   prijsstelling van de opstallen heeft het bestuur alleen desgevraagd een adviserende functie.
g. De opstallen vervallen aan de vereniging als niet binnen de gestelde c.q. afgesproken termijn aan bovengenoemde verwijdering gehoor is gegeven. Wil de nieuwe huurder ze niet overnemen en is er ook verder geen belangstelling voor overname door verplaatsing, dan worden de opstallen op kosten van de oude huurder verwijderd. 
h. De opstallen vervallen aan de vereniging als niet binnen de gestelde c.q. afgesproken termijn aan bovengenoemde verwijdering gehoor is gegeven. Wil de nieuwe huurder ze niet overnemen en is er ook verder geen belangstelling voor overname door verplaatsing, dan worden de opstallen op kosten van de oude huurder verwijderd. 
i.  Bouwafspraken moeten altijd schriftelijk tussen bestuur en leden onderling bevestigd worden; de 2e secretaris stelt hiervoor een inventarisatielijst waarvan hij periodiek een afschrift doet toekomen aan de Dienst Bouw- en Woningtoezicht der Gemeente Zwolle.
j.  Op elke tuin mag zonder vergunning binnen de rooilijnen van de bergingen en kassen en minimaal 0,75 meter uit de bovenkant van de wal een gereedschapkist worden geplaatst.
k.  Zonder vergunning en binnen genoemde rooilijnen is ook het hebben van een platte broei- of koude bak toegestaan. Wel moet deze van degelijk materiaal zijn gemaakt. De achterzijde ervan evenwel mag niet hoger zijn 60 cm en voorzijde niet hoger dan 35 cm. Het houtwerk van deze bakken dient geschilderd te worden in dezelfde kleuren als bergingen en kassen. 
l.  Speelvoorzieningen voor kinderen en andere bouwsels dan kassen en bergingen mogen op dezelfde voorwaarden wat betreft de plaats ervan als gesteld in Art. 10 lid h. met toestemming van het bestuur op eigen tuin worden aangelegd. Hiervoor dient schriftelijk een plan ter goedkeuring aan het bestuur te worden voorgelegd. Bij beëindiging van het lidmaatschap geldt ten aanzien zowel van het één als het ander wat in Art. 10 lid c., e. en f. is bepaald.         

De commissie tuinopzicht.

Artikel 11.
a.  Het bestuur benoemt uit de leden van de vereniging één of twee tuinopzichters die het bestuurslid aan wie de coördinatie van het tuinopzicht is toevertrouwd (zie Art 3 lid k.), bijstaan bij de uitvoering van dit toezicht. Samen vormen ze de Commissie Tuinopzicht.
b.  De leden van de commissie zijn door het bestuur gemachtigd de tuinen te betreden en aan leden aanwijzingen te geven omtrent de verzorging en onderhoud van hun tuin en de opstallen daarvan.   
c.  Van de bevindingen van dit tuinopzicht wordt wanneer de commissie daartoe reden acht, verslag uitgebracht op de bestuursvergaderingen.
d.  Leden die na driemaal schriftelijk hiertoe door de commissie te zijn gemaand in gebreke blijven wat betreft het onderhoud en de verzorging van hun tuin en opstallen, kan door het bestuur op voorstel van de commis-sie hun lidmaatschap opgezegd worden (zie Art. 2 lid b.).
e.  Verenigingsrechtelijk heeft een lid zelf dat zijn / haar tuin krijgt opgezegd geen mogelijkheid nog hiertegen  iets te doen. 
f.  Deze opzegging moet minstens 2 maanden voor beëindiging van het verenigingsjaar gedaan worden.  

Overige bepalingen.

Artikel 12.  
a.  Voor het beheer van de loods en het verenigingsgebouw stelt het bestuur uit de leden een vrijwilliger als beheerder aan en het geeft aan wat daarbij zijn of haar taken zijn.
b.  De leden dienen bij gebruikmaking van het verenigingsgebouw de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
c..De leden dienen als ze gebruik maken van gereedschap en materieel waarover de vereniging beschikt, hierbij de aanwijzingen van de beheerder na te komen. 
d.  Voor het onderhoud van materieel en gereedschap stelt het bestuur uit de leden een vrijwilliger aan en het geeft daarbij aan wat zijn of haar taken zijn. 
e.  De leden dienen zich te houden aan aanwijzingen wat betreft het gebruik en schoonmaken van materieel en gereedschap van in Art. 12 lid d. genoemde vrijwilliger.
f.  Het toegangshek tot het complex dient bij binnenkomen of weggaan altijd weer dicht te worden gedaan.
g.  Indien leden mogen aannemen dat met hem of haar het laatste lid het complex heeft verlaten, dient hij of zij ongeacht het tijdstip het toegangshek af te sluiten, zowel het grotere als kleinere gedeelte daarvan. Leden hebben allemaal een sleutel. Dus niemand die er niet uit kan, mocht een ander lid ten onrechte gedacht hebben de laatste aanwezige op het complex te zijn geweest.
h.  Een sleutel van het toegangshek (slechts één voor beide sloten) is te verkrijgen bij het bestuur tegen betaling van een waarborgsom van € 5,-. Per lid wordt één sleutel uitgegeven. Het is niet toegestaan sleutels bij te laten maken.
i.  Parkeren van auto’s en andere voertuigen mag alleen op de parkeerplaats binnen de daarvoor gemarkeerde ruimtes.
j.  Er mag niet geparkeerd worden voor de twee toegangspaden naar de tuinen of voor het toegangshek, en ook niet aan weerszijden van de toegangsweg, noch aan de kant van de Schellerbergweg vlakbij. 
k.  Op de verharde paden tussen de tuinen mogen voor transport dat met een kruiwagen of op de fiets niet lukt, alleen de daarvoor bestemde karren van de vereniging gebruikt worden.  
l.  De vereniging aanvaardt behoudens wat de wet hierover bepaalt, geen aansprakelijkheid inzake letsel of ongeval aan leden op het complex overkomen. Hetzelfde geldt voor diefstal van tuineigendommen van de leden of schade daaraan door welke oorzaak ook ontstaan of toegebracht.
m.  In kwesties waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur. Het bestuur dient van zulke beslissingen melding te doen aan de eerstvolgende ALV. Waar het dit nodig oordeelt past het bestuur het reglement aan en meldt die aanpassing aan de eerstvolgende ALV. Deze kan echter haar instemming eraan onthouden en aldus de aanpassing als voor niet meer geldig verklaren.
n.  Alle bestuursbeslissingen en in verband hiermee relevante mededelingen worden steeds op het daarvoor bestemde publicatiebord en op deze website vermeld, zodat de leden geacht mogen worden hiervan goede nota te hebben genomen.  ​
  • Home
  • Bestuur
    • Nieuws van het bestuur
    • Huishoudelijk reglement
    • Statuten
    • Verwerking persoonsgegevens (AVG)
  • Tuinnieuws
    • Insectentuin
    • Flora en Fauna
    • interviews met tuiniers
    • Tips en Tops
    • Weerbericht
  • Recepten
  • Uitleen gereedschap en materiaal
  • Agenda
  • Archief
    • Archief 2016
  • Contact
  • Downloads
  • Media